Chupa Chups

Salvador Dali i Chupa Chups – słodka historia

Marka Chupa Chups przetrwała do dnia dzisiejszego jako symbol młodości, designu i innowacji. Na sklepowej półce rozpoznacie je bez problemu – po czerwono-żółtej stokrotce, która nie ma sobie równych. Wszystko to zasługa sprawnej ręki Salvadora Dali, który zaprojektował logo lizaków Chupa Chups.

Krótka historia lizaków Chupa Chups

W połowie XX wieku skromny cukiernik Enric Bernat zastanawiał się nad tym, jak spełnić pragnienie dzieci, a jednocześnie zadowolić mamy narzekające na zabrudzone słodyczami ręce i ubranie. Miał prosty, ale genialny pomysł: umieścił cukierki na patyczkach, powodując rewolucję w branży cukierniczej.

Pierwszy lizak nazwano „Gol” ze względu na jego kształt przypominający futbolową piłkę. W 1958 roku lokalna agencja reklamowa nadała mu nazwę „Chups”. W 1958 roku rozpoczęła się komercjalizacja produktu. Lizak początkowo nazywany „Chups” został przemianowany na „Chupa Chups”. Stało się tak po kampanii reklamowej w radiu, gdzie jak mantra pojawiał się slogan w języku hiszpańskim : “Chupa un caramelo, chupa, chupa,… chupa Chups”. Społeczeństwo zaczęło traktować go jak nazwę cukierka na patyku.

Salvador Dali a Chupa Chups

Kamieniem milowym w historii marki było przeprojektowanie jej logo w celu optymalizacji  przed rychłym marketingiem międzynarodowym. Do zaprojektowania logo zatrudniono znanego malarza surrealistę Salvadora Dali. Malarz, a prywatnie przyjaciel założyciela Chupa Chups, zaproponował, aby znak firmowy przyjął kwiecisty kształt, co zapewni dobrą widoczność logo z każdej perspektywy. Artysta przez godzinę na starych gazetach szkicował różne warianty logotypu. Ponadto Dali wprowadził kilka ulepszeń, które znacząco wpłynęły na rozpoznawalność produktu. Zwiększył tym samym widoczność logo i zapewnił cukierkom niepowtarzalny charakter.

Efekt jego pracy możecie zobaczyć poniżej.Chupa Chups

Dziś marka i logo należą do włoskiej korporacji Perfeti Van Melle, a mały okrągły lizak sprzedawany jest w 164 krajach świata i osiąga zawrotne wyniki sprzedaży. Rocznie lizaki chupa chups sprzedają się w liczbie 40 miliardów rocznie!

Czy ktoś z Was wie, co oznacza nazwa najsłynniejszego lizaka świata w języku hiszpańskim – Chupa Chups? Wpisujcie swoje propozycje w komentarzach!


Wypróbuj za darmo internetowe kursy hiszpańskiego!

Ucz się języków obcych i wygraj ekspres do kawy oraz roczny zapas kapsułek!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.